De TWEM

Fietsen werd na 1910 al gauw heel populair, en vooral het hard fietsen. In 1921 kwam er een grote betonnen wedstrijdbaan in Goirle, de TWEM: de Tilburgsche Wieler- En Motorbaan. Deze baan van liefst 400 m lang bood plaats aan 15.000 toeschouwers, net zoveel als het huidige Willem II stadion! De architect was Edmund Hellmann uit Dresden en textielfabrikant Eduard van Puijenbroek uit Goirle was de stimulator. De bouwkosten werden ƒ210.000. Meteen na de opening werden de Nederlandse kampioenschappen op de TWEM gereden. De kaartjes waren: 1e rang ƒ3,50 en 2e rang ƒ1,-. Best prijzig voor die tijd. Maar de baan bleek veel te gevaarlijk! De bochten waren te steil en de wielrenners wilden al snel niet meer komen. Na een korte periode in gebruik te zijn als stayersbaan was de conclusie dat het onhaalbaar was. In 1923 het 3e seizoen waren er nog maar 7 wedstrijden. In 1925 ging de TWEM failliet. En werd in 1926 verkocht voor een armzalige ƒ16.000 en kwam er niet meer bovenop. Het enige dat overgebleven is zijn mooie verhalen en foto’s. De TWEM zelf is gebruikt als puin voor de Zuiderzeewerken…

Terug naar alle geheimen